Categories
Преподаватели

Добавяне на въпроси към въпросна банка

Първо

Има два линка свързани с импортния процес:

От долния линк може да свалим шаблонният файл с примерни въпроси, чрез който да следваме поясненията по-долу.

А от този линк отиваме на формата където да качим подготвената от нас бланка с въпроси, съобразно със шаблона който сме свалили преди това. На страницата ще видим тези два бутона:

От “Choose File” избираме подготвения от нас .docx файл, след което натискаме “Upload”. Когато преобразуването на файлът се извърши, браузърът ще ни предостави файл за сваляне – той ще е със формат .xml.

Имайки този файл, отиваме в Moodle и отваряме нашия курс, след което отиваме в Course Administration -> Question Bank -> Import. Ще видим следния екран:

От секцията с файлови формати избираме Moodle XML format. От секцията General или Основни махаме тикчето от опцията “Get category from file” / “Вземане на категория от файл”. Най-накрая, в последната секция цъкаме на бутона “Choose a file” / “Избиране на файл” и избираме файлът който сме свалили в края на предната стъпка ( завършващият на .xml ). След импортиране, въпросите ще се появят в нашия курс и следва да ги групираме по категории – ако желаем.

Пояснение

Текстът долу предполага, че вече сте свалили шаблона за въпроси който е наличен за сваляне в предната секция на този пост. Информацията по-долу е онагледена в него шаблон.

Препоръчително е също да свалите копие на това пояснение – статията тук има определени проблеми със шрифта ( подчертаване под буквата ‘д’ или под запетайки чупи подчертаващата линия ). Текстът и тук, и във файла който се сваля от долу, е напълно един и същ но по-чистото форматиране е запазено в .docx версията.

Отдолу са дадени пояснения за няколко от различните видове въпроси които можем да срещнем. Със сигурност ще се запази следния формат за основните неща:

  • За да работи парсъра правилно, всеки нов въпрос ще трябва да бъде обозначен с нов Heading 1 елемент който да изброява поредния номер на въпроса, както се вижда във примерите по-долу.
  • Основните характеристики които има за всеки въпрос – име , вид на въпроса , текст към въпроса , допълнителни опции.
  • Възможните видове на въпроси са:
    • Truefalse
    • Multichoice
    • Shortanswer
    • Gapfill
    • Essay
    • Matching
    • Calculatedmulti
    • Calculated
    • Calculatedsimple
    • Cloze
  • Отговорите към въпроса ще бъдат обозначени със секция Heading 2, която е кръстена Отговори. Дори и даден въпрос да има само един единствен отговор – секцията се казва пак Отговори. Възможните отговори ще се описват по малко по-различен начин, базирано на това какъв тип е въпроса, но генералния синтаксис ще е много сходен.
  • Главни насоки:
    • На всяко място където има нужда да се пишат проценти за верен отговор – може да се дават със или без знакът за процент – 1(100%) е същото като 1(100).
    • Отговорите се разграничават като всеки нов отговор започва в нов параграф.
    • Видовете на въпросите могат да бъдат писани без значение на главната буква т.е. Truefalse е същото като truefalse.
    • Картинки и формули се вграждат директно на местата в текста където трябва да бъдат. Възможно е въпросите където има включена медия ( картинки или формули ) да са грешно-форматирани след импорт. Добра практика е да проверите тези въпроси след успешна импортна операция и да се убедите, че всичко е наред.
  • Особености за видове въпроси:
    • Truefalse – тук в отговорите е достатъчно да имате един отговор, без значение колко процента сте писали в скобите. Ако стойността на отговорът е „да“ или „true”,  това значи че каквото се пита във текста на въпроса е вярно. В противен случай пишем „не“ или „false”, което ще го обозначи за грешно.
    • Multichoice – няма особености. За всеки възможен отговор внасяме по нов параграф който го описва по стандартния начин.
    • Essay – към този тип въпроси не е нужно да поставяме категория „отговори“ понеже такава технически няма. Достатъчно е да попълним само текста към въпроса.
    • Shortanswer – няма особености. За всеки възможен отговор внасяме по нов параграф който го описва по стандартния начин.
    • Gapfill – този формат е направен да работи максимално улесняващо. Нямаме нужда от категория „отговори“. Вместо това, когато вкараме текстът от който ще скриваме думи – всяка дума която искаме да бъде извлечена като липсваща я подчертаваме. Всичко подчертано се третира като липсваща дума. Една подчертана линия се третира като една цяла липсваща дума/фраза , без значение колко думи реално има подчертани със същата линия.
    • Matching – В категорията „отговори“ следваме същия принцип с подчертаването. Всеки чифт се обозначава като всяка от колоните за сравнение се подчертае с тире, и помежду им се разделят по някакъв начин (примерно с тире). Следното са примери за верен чифт: Домат­-Зеленчук , Домат Зеленчук , ДоматЗеленчук , Домат : Зеленчук
    • Calculated(всички видове) – тук следваме същия принцип с подчертаването за да маркираме променливи – както в текста на въпроса, така и в отговорите. За текста на въпросите форматът е следния: височина (h,см) или пък (h,см) височина. Когато това се разпише във Moodle форматът за променливи, ще изглеждат по следния начин: височина {h}см или {h}см височина. Думата в почертания сегмент се третира като пояснение за променливата, а в скобите пишем с латинска буква или текст името на самата променлива, след което със запетая можем да напишем и мерна единица.
    • Cloze – тук следваме отново принципът с подчертаванията. Поради естеството на Cloze въпросите и нуждата на едно място в текста да има няколко възможни отговора, форматът е следния: Всяко място където ще описваме възможни отговори се обозначава с поредно число, което също се подчертава и.е. 1 , после 2 и 3 и т.н. След това, в категория „отговори“ нумерираме описаните празни места в текста, а в скобките ползваме следния формат: Първо в скоби пишем по какъв начин да бъдат предоставени възможните отговори за това празно място , опциите са
      • SHORTANSWER(SA) – поле за свободно писане.
      • SHORTANSWER_C (SAC) – поле за свободно писане, с капитализация.
      • NUMERICAL(NM) – числово поле.
      • MULTICHOICE(MC) – падащо меню.
      • MULTICHOICE_V(MCV) – колона от отговори с радиобутони.
      • MULTICHOICE_H(MCH) – ред от отговори с радиобутони.
      • MULTIRESPONSE(MR) – колона от отговори с кутийки за маркиране.
      • MULTIRESPONSE_H(MRH) – ред от отговори с кутийки за маркиране.

След това със запетайки описваме процентите за всеки възможен отговор за това празно място – ако на място 1 има 4 възможни отговора значи трябва да изброим 4 процента със запетайки. След това вече след двете точки описваме всеки възможен отговор, като пак всеки отделен отговор е подчертан самостоятелно. Броят на подчертани елементи след двете точки трябва да отговаря на броят проценти в скобките и.е. в случая с 4 възможни отговора ще имаме 1(MC,100,80,0,0):отг1, отг2, отг3, отг4

 

Categories
Преподаватели

Добавяне на ресурси и дейности в Мудъл

За да се изгради пълноценен учебен план, Мoodle предоставя възможности за добавяне на дейности и ресурси към учебния курс.

По долу са представени подробности как да се извърши това добавяне:


Включва се Режим на редактиране – Използва се обозначения бутон в горната част на страницата на курса:

След като се направи това, на страницата ще се появят допълнителни линкове за редакция и добавяне на ресурси и дейности:

Подчертаният линк ще отвори прозорец, от който може да се избере какво да се добави към въпросната секция на курса.


Дейностите са интерактивни модули, които имат за цел да извлекат информация или да подпомогнат за обмен на информация между преподавателя и студентите или между самите студенти.

Добавяне на дейности – посочени са само някои, другите ще бъдат обект на допълнителни указания :

  • Готова анкета – тази дейност позволява създаването на една от няколко вида предварително дефинирани анкети. Възможните опции са:
    • ATTLS (Attitudes to Thinking and Learning Survey) – Свързано или отделно мислене. Тази анкета има за цел да проучи мисловния и аналитичен процес на студентите – дали те са по-склонни да усвояват знания в групова и социална среда или са по-индивидуалистични.
    • COLLES (Constructivist On-line Learning Environment Survey) – тази анкета е относно това доколко онлайн структурата на дадения курс е полезна за студентите.
  • Избор – тази дейност позволява да бъде зададен въпрос, който да бъде съпроводен от няколко възможни отговора (дефинирани от потребителя). Възможно е отговорите да бъдат публикувани публично и да бъдат видими от всички студенти; но могат да останат скрити и да бъдат видими само от преподавателя.
  • Обратна връзка – тази дейност дава възможност да бъде създадена собствена анкета, с различни видове въпроси.
  • Речник – позволява изграждане на речник от термини за въпросния курс. Термини могат да бъдат добавяни от преподавателя; студентите също ще могат да добавят дефиниции и дори могат да коментират под съществуващи такива, ако имат разрешение от преподавателя.
  • Форум – тази дейност създава форум, който е ограничен в рамките на въпросния курс. Има няколко различни вида форуми:
    • Стандартен форум – тук всеки студент може да създава неограничен брой дискусии, в които после могат да участват всички други студенти.
    • Въпрос и отговор – тук преподавателите публикуват въпрос (дискусия), на който студентите после могат да отговарят. Особеното в случая е, че отговорите на всички студенти към даден въпрос са достъпни за даден студент, едва когато той самият участва в дискусията.
    • Единствена дискусия – една единствена дискусия публикувана от преподавател, в която всеки студент може да участва.
    • Една дискусия на участник – тук всеки студент може да създаде една единствена дискусия, в която после всички други студенти могат да вземат участие.
  • Чат – тази дейност създава чат стая, в която могат да влязат всички студенти. Важно е да се отбележи, че веднъж създадена, чат стаята е достъпна по всяко време. Настройките за следващ чат и повтаряне/публикуване на сесиите са от значение относно публикуването на събитие в календара на курса. Опцията за отказан достъп до чата извън указано от нас време за студентите е възможна чрез ръчно скриване на дейността от страницата на курса след всяка сесия.

Ресурсите представляват модули, които се предоставят на студентите, без да се търси обратна връзка от тях. Пример за такива ресурси са учебни материали, лекции, аудио файлове, видеоклипове и т.н. Страницата за добавяне на ресурси изглежда така:

  • Етикет – ресурс, който може да бъде ползван за няколко различни неща. Чрез него може да се прикачи мултимедийно съдържание към страницата или просто да се ползва за писане на текст в него.
  • Страница – този ресурс представлява обособена страница, която може да бъде запълнена с информация, мултимедия и прикачени файлове. Може да се използва за представяне на единична тема или кратка лекция.
  • Книга – този ресурс представлява колекция от страници, които са свързани помежду си и следват определена от преподавателя последователност. Важно е да се отбележи, че студентите имат възможността да свалят цялата книга като PDF документ.
  • Файл – представлява файл, който е качен в Moodle, с целта студентите да го свалят и да го отворят на личните си компютри или мобилни устройства.
  • Папка – колекция от файлове. Могат да бъдат използвани папки, при наличие на голям брой файлове, които трябва да бъдат свалени от студентите. Ползвайки папка, се ограничава броя линкове към файлове, които се намират на страницата, също така файлове със сходни предназначения се групират. Студентите имат възможността да свалят цялата папка под формата на .zip архив.

Важно е да се отбележи, че ресурси от тип файл и етикет могат да бъдат добавяни към страницата директно със завлачване от компютър:

Добавяне на аудио файл (.mp3)
Добавяне на видео файл (.mp4)

Добавяне на външен файл
Добавяне на изображение
Categories
Преподаватели

Електронен дневник и оценяване

В Мудъл всички оценки и резултати от тестове или задания се запазват в електронен дневник. Всеки курс си има собствен дневник, който отговаря за студентите, които са записани към въпросния курс.


За да достъпим електронния дневник към някой от курсовете, за които отговаряме, първо отваряме страницата на въпросния курс. След това, от менюто вляво избираме опцията “Оценки” – както е показано на снимката:

Това ще ни изпрати на следващата страница, която вече представлява електронния дневник за нашия курс:

  1. Страницата съдържа подробен списък с всички студенти, които са записани към текущия курс, заедно с това се виждат на едно място и всичките им оценки. Подчертаните с червена линия лупи могат да бъдат цъкнати с мишката, което ще Ви изпрати до страница за преглед на въпросния тестови материал. Такава лупичка излиза само относно тестове (quiz).
  2. Историята на оценките е страница, която ни позволява да филтрираме оценките по няколко критерия, за да получим по-специфична информация за един или няколко потребителя.
  3. На тази страница можем да видим в по-компактен вид, както и да редактираме, оценки.
  4. От тук можем да посочим, коя оценка с каква тежест допринася към крайната оценка за въпросния курс. От тази страница също можем да добавяме нови оценки. Ситуации, в които бихме искали да направим това, са: да поставим оценка върху отговор към материал, който не е бил подготвен като тест (quiz) или задание (assignment), оценка за участие в лекция и прочие.
  5. От тук има достъп до страницата “Потребителски отчет”, на която могат да се видят всички оценки за даден студент.
  6. От тук се отива в страница “Single View”, където могат да се редактират оценките на избрания студент.

На долната снимка се вижда страницата за история на оценките. Тук можем да изберем да видим разбор на оценките само на определени студенти, за определени предмети, или пък оценки, които са поставени от определен преподавател.

История на оценките

Отдолу се вижда страницата “Single View”. На нея можем да редактираме оценките за индивидуален тест (quiz), задание (assignment) или оценки, които сме поставили на ръка. Режимът на страницата, който е изобразен долу, е за индивидуален тест – показва ни всичките студенти, които са го държали.

Редакция на оценки

Позволяваме редактирането на оценка като цъкнем на кутийката, обозначена с “1”. След това можем на ръка да редактираме полето “оценка”, както и да добавим коментар. Когато приключим с редакцията, натискаме бутон “Запис”.
Полетата, които сме обозначили с “2”, ни позволяват да извършим масово редактиране на оценки. Най-практичната ситуация, в която това би се използвало е, ако искаме да дадем минимална оценка на всички студенти, които не са предали задание или не са държали тест. За да извършим тази операция, първо маркираме кутийката “Perform Bulk Insert”, след което избираме от падащото меню “празни оценки” и пишем 0, завършвайки с натискане на бутона “Запис”.

На долното изображение е показана страницата за настройване на оценки и тежести. Тук може да се определи на какъв принцип се изчислява общата оценка за курса – това се прави като цъкнем на подчертания надпис “Редактиране”. Добавянето на нови оценки се прави от бутон “Добавяне единица за оценяване”, който сме отбелязали с “1”.

Страницата за добавяне на нови оценки изглежда по следния начин:

В полето “тип оценка” можем да изберем между стойност, скала и текст – най-често ще работим със стойност. В подчертаната опция “Показване повече” има допълнителни настройки.

В следващ пост ще препоръчаме възможни начини за комбинация и групиране на оценките в дневника – както съществуващи такива (автоматични от тестове и задания), така и създадени от преподаватели.

Categories
Преподаватели

Оценки и точки в Мудъл

Платформата Мудъл позволява гъвкавост относно оценяването на тестови материали. В този урок ще изясним две понятия. които имат привидно сходно значение.


В системата има две понятия. които се дефинират на различен принцип и имат различно значение относно крайния резултат на един тест. Става въпрос за “точки” и “оценки”. За да обясним смисъла на двете, нека погледнем тази извадка от обобщение на тестови резултати:

Точките са индивидуална “тежест”, с която всеки въпрос допринася към крайния резултат т.е. от тест с 4 въпроса, първите два въпроса могат да имат тежест от по 33, а последните два – по 17. Също така е важно да се отбележи, че сумата на максимални точки към тест не е задължително 100 – определя се на автоматичен принцип от Мудъл. Когато бъде създаден тест и бъдат избрани въпросите. които ще го изграждат, можем на ръка да променим кой въпрос каква част от оценката допринася, т.е. колко точки ще бъдат възнаградени за правилен отговор.

Редактиране на точки

На горната картинка сме подчертали в червено полетата, където можем да редактираме количеството точки, които всеки въпрос дава, а в зелено отгоре е подчертано общото количество точки, което Мудъл автоматично е изчислил спрямо на червените полета.

Оценките са крайният резултат, който описва показаните знания на студент относно поставено задание. Те се изчисляват на няколко принципа:
1. Могат да бъдат изчислени автоматично от Мудъл, базирано на максималните налични точки към даден тест и точките, които конкретен студент е успял да събере.
2. Могат да бъдат внасяни на ръка към всяко задание, както и могат да бъдат редактирани на ръка гореспоменатите автоматични оценки.